Door op 18 maart 2015

In Memoriam Mia Dijk-Klok

*24-mei 1950                           †7 maart 2015

Zaterdag 7pvda roos zw wit maart waren we met partijgenoten op straat, in gesprek met mensen in het kader van de provinciale verkiezingen. En plots werden we opgeschrikt met de melding dat Mia was overleden. Ondanks het feit dat bij ons allen bekend was dat Mia ongeneeslijk ziek was kwam dit bericht hard aan. Het overlijden maakte het verwachte zo definitief.

Onze dag was vanaf dat moment toch anders.

Amper een maand na het overlijden van Etze is ook Mia nu heengegaan.

Van Etze wisten we dat hij heel sterk was om een probleem of situatie te beoordelen door zijn emoties uit te sluiten. Als je dat nu in dit geval doet, dan kijk je ineens ook heel anders naar het overlijden.

Dan constateer je dat ze vanaf nu weer bij elkaar zijn.

En dat is dan wel weer een mooie gedachte.

Maar het gemis zal zeker bij familie, vrienden groot zijn.

Het gemis zal ook bij ons in de PvdA zijn sporen achterlaten. Ons ombudsteam zal nooit meer het zelfde zijn. Mia haar inzet, haar aanpak en haar mensenkennis en haar vaak nuchtere kijk op het leven zullen we missen.

Mia had ook altijd veel respect voor anderen, Mia was een mensenmens, een warme vrouw die je heel snel op je gemak stelde als je bij haar thuis was. Ook al kwam je daar als vreemde kreeg je heel snel het gevoel dat je welkom was. Bij Mia en Etze stond de deur altijd open, niet alleen als ze thuis waren, ook als ze er niet waren.

Tijdens de jaarmarkt staan we als PvdA altijd met een kraam, dit deden we jarenlang recht tegenover de woning van Mia en Etze. Mia melde ons dan altijd even dat ze zelf naar de kerk ging om daar te helpen, maar de koffie stond voor ons klaar in de keuken, vaak met koek.

Toen we dit bericht kregen was er gelatenheid.

Toch bekroop ons die zaterdagmiddag ook een goed gevoel, een gevoel …..van het is goed zo…

Want in alle realiteit gun je de mensen een goed leven, maar het goede was er de laatste maanden bij zowel Etze als Mia helemaal af. De laatste maanden moeten slopend zijn geweest, en niet alleen voor Mia zelf maar zeer zeker ook voor de directe familie.

Een dankwoord voor alles wat of ze voor ons en onze partij gedaan hebben is op zijn plaats.

Namens de Partij van de Arbeid, hebben we als bestuur, fractie en leden op vrijdagochtend 13 maart afscheid genomen van Mia. Er rest ons niet meer dan de familie heel veel sterkte te wensen in deze bijzonder moeilijke tijd.

Bestuur, fractie en leden van de PvdA