Door Jan Vos op 2 mei 2014

SVP oefent in de 1e raadsvergadering alvast in draaien!

Roegbaainderverslag van de raadsvergadering van 29 april 2014 Gemeente Pekela:

kameleon De eerste besluitende raadsvergadering voor de nieuwe raad van Pekela. De toon is wederom gezet. SVP draaide 4 jaar geleden met Atlantis, nu dus ook 180º voor wat betreft De Herindeling Gemeentes. Op de Agenda stond onder meer het partijenakkoord van de nieuwe coalitie voor de komende 4 jaar, de installatie van de nieuwe wethouders en 2 raadsleden die de vrijkomende plekken van de benoemde wethouders innamen, benoeming nieuwe waarnemend raadsvoorzitter, jaarrekening Volkskredietbank, vaststelling ontwerp bestemmingsplan Oude Pekela, voorbereidingsbesluit Aa-Stroom te Oude Pekela en tot slot een herroepingsmotie van de pas aangetreden coalitie over de herindeling. Het voor de komende 4 jaar afgesproken partijenakkoord van de Kameleoncoalitie (SP, SVP, GroenLinks en cu (!) liep als een rode draad door deze raadsvergadering. Nadat de fractievoorzitter van de SP op  kenmerkende en voor hemzelf althans, overtuigende wijze het partijenakkoord nogmaals uit de doeken deed, kregen ook de overige fracties de gelegenheid hun visie over dit document te geven. Dit leverde een pittige discussie op met ons en de overige oppositiepartijen, Onze visie op dit partijenakkoord werd helder en duidelijk verwoord door onze fractieleider Henk Busemann. De inhoud en de onderwerpen van het akkoord zijn  soft,  spreken weinig daadkracht uit, en van een duidelijk en helder beleid is geen sprake.

• Geen aandacht wordt onder andere geschonken aan de ingezette Krimp in ons gebied,
  • De gevaren van de gas- en zoutwinning voor onze burgers,
  • Bepleiting voor Techniekonderwijs op het voortgezet onderwijs ontbreekt,
  • Geen invulling op het gebied van de leefbaarheid in de herstructureringsgebieden van Acantus in Pekela,
  •  Geen visie op het nieuwe Centrumplan voor Oude Pekela.

Enkele wel erg opvallende zaken uit het nieuwe akkoord zijn onder meer:

• Er wordt een greep gedaan uit de reserves/Essentgelden.
  • Men wil gaan bezuinigen op het ambtenarenkorps, terwijl er de komende tijd meer taken naar de gemeente toekomen.
  • Er wordt geld vrijgemaakt voor het opknappen van de Helling. Er wordt niet aangegeven hoeveel de betreffende projectontwikkelaars zelf gaan bijdragen. Hoe zit dit voor de andere ondernemers buiten de Helling in Pekela? Creëert men een precedentwerking en wat zijn daar de gevolgen van?
  • En als laatste een heel stuk over de herindeling, welk onderwerp door middel van een motie als laatste agendapunt aan de orde kwam.

De benoemingen van wethouders en raadsleden en de aanwijzingen in de samenwerkingsverbanden waren voor de raadsvoorzitter hamerslagen. PvdA-fractievoorzitter Henk Busemann is unaniem door de gemeenteraad gekozen als waarnemend raadsvoorzitter voor de komende 4 jaar. Henk gaf aan dat hij deze functie met verve wil gaan vervullen en zal alles in het werk stellen om dit in elk geval niet minder te doen dan zijn voorgangster. De jaarstukken van de Volkskredietbank, bestemmingsplan Oude Pekela en voorbereidingsbesluit Aa-Stroom werden na enige discussie van de raad verder ongewijzigd aangenomen. Laatste agendapunt van deze avond was de Kameleonmotie over de herindeling. Voor de verkiezingen van 19 maart jl. was het voor onze fractie al duidelijk dat de SP de nederlaag die zij in december jl. leden over dit onderwerp, niet konden verkroppen. Van Groen Links wisten we al dat die achter de standpunten van de SP stonden, maar naast het draaien van de CU gaf de nieuwe visie van de SVP toch wel heel veel bedenkingen. Alle oppositiepartijen gaven aan zich niet met de ingediende motie te kunnen verenigen. Naast de PvdA vroegen alle oppositiepartijen de SVP om een toelichting op hun opmerkelijke draai over dit onderwerp te geven. In december jl. aangeven en zelfs nog tijdens de verkiezingen voor een herindeling te zijn en zich nu volledig schikken naar de mening van de SP, dat is toch om duizelig van te worden. Met een slappe uitleg van de SVP dat er toen en nu sprake was van een andere situatie, probeerde de SVP hun draai te verklaren. Door de CU werd veel gezegd maar niet concreet aangegeven waarom ook zij ineens een andere mening verkondigden dan voorheen. In de tweede termijn werd er door de voltallige oppositie nogmaals op het gedraai van de SVP en CU gereageerd. In antwoord hierop gaf de CU nogmaals een wollig verhaal, maar weer niet duidelijk over het hoe en waarom. Na aandringen door de voorzitter gaf de SVP nog even aan zich volledig te kunnen vinden in de eerdere door de CU uitgesproken wolligheden. Zij hadden daar verder niets meer aan toe te voegen. De uitslag van de motie was dan ook voorspelbaar. Eerder op de avond werd door fractievoorzitter van de CDA al aangegeven dat er enkele onbetrouwbare partijen waren. Dit was mede gestoeld op de coalitiebesprekingen die ze hebben gehad met de SP. Uit de motie over de herindeling, maar eerder dus ook uit de onderhandelingen over het vormen van een nieuwe coalitie, blijkt dat regeren voor sommige partijen heiliger is dan ingenomen standpunten c.q. principes.

S.V.P. en CU laten nu al hun oren hangen naar de SP.

De komende vier jaar zullen we hier rekening mee moeten houden in Pekela.

De Rooie Roegbaainder

Jan Vos

Woont: W.H. Bosgrastraat, Oude Pekela Krijgt energie van: Organiserende, kritische, vindingrijke, oprechte mensen Sterk in: Organiseren, aanjagen, uitdagen. Kan wel is het uitgangspunt. Motto: Weinig gaat vanzelf, maar wat je persé wilt, lukt meestal wel. Levenservaring/loopbaan: Financieel manager/controller diverse bedrijven. Sinds 1996 mede-eigenaar familiebedrijf EkoPlaza (dé biologische supermarkt) in Assen. Vrije tijd: Met de camper

Meer over Jan Vos

Waar ben je naar op zoek?