Door op 10 maart 2014

Wel horen maar niet luisteren!!!

Toen ik het artikel zaterdag las van wethouder Duit omtrent de peuterspeelzalen wist ik gelijk dat dit om een reactie vraagt. Maar bij het schrijven twijfelde ik sterk welke kop er boven moest. Zou dat “een kat in het nauw maakt rare sprongen” moeten worden, of moet het ” wel horen maar niet luisteren” worden.

Ik ben voor het laatste gegaan.

Henk Busemann GR 2014 Toen de definitieve opsomming van de gebruikers in de Groenling bekend werd heeft de PvdA fractie middels ondergetekende de vraag gesteld of het wel een goed idee is om alle peuterspeelzaalwerk in dit gebouw onder te brengen. In onze visie op de lange termijn zou dit wel eens nadelig kunnen zijn voor de onderbouw in de Feiko Clockschool. Zo was onze angst. Deze vraag is gesteld aan wethouder Duit in een raadsvergadering. Het antwoordt kwam er op neer dat onze angst niet werd gedeeld door het college, maar ook dat de exploitatiekosten van de Groenling het niet toelaten om hier een wijziging in te brengen.

In de daarop volgende algemene beschouwingen hebben we dit onderwerp wederom op tafel gelegd bij de wethouder. Hierin hebben wij een bijna identieke vraag gesteld omdat de PvdA fractie zag aankomen wat of er nu gebeurt, namelijk een versterking van de gevolgen van krimp op de locatie Feiko. Ook het antwoordt van de wethouder was gelijk, kortweg nee, doen we niet, daar is geen enkele reden voor.

Ruim een jaar geleden heeft de PvdA een bijeenkomst georganiseerd in de Snikke, waarbij ze alle verenigingen, instanties, scholen en andere organisaties uit de Gemeente Pekela had uitgenodigd om in gesprek te gaan over datgene wat er bij hun leeft.  Daar was ook de Feiko vertegenwoordigd. Na een gesprek met MR leden van de Feiko, hebben we in een volgende raadsvergadering gevraagd aan de wethouder of ze nog eens in gesprek wilde gaan met de Feiko om een oplossing te zoeken in de terugloop van het aantal leerlingen in de onderbouw. Een terugloop die sterker is als de krimp.

Hierop gaf de wethouder aan dat er gesprekken waren geweest, en dat het standpunt van het college ongewijzigd was.

Enige weken geleden hebben enkele ouders, op verschillende manieren, initiatieven genomen om met de wethouder in gesprek te komen. Persoonlijke gesprekken, maar ook een petitie met 400 handtekeningen. Ook zij werden niets wijzer met de uitleg van wethouder Duit.

Een van de ouders voelde zich zo onserieus genomen in dat gesprek, dat ze via de secretaresse een afspraak met de burgemeester wilde over dit onderwerp. Stomverbaasd werd ze later opgebeld door wethouder Duit met de mededeling dat een afspraak met de burgemeester geen zin had, want het college spreekt uit een mond.

Reden voor de PvdA fractie om hier nogmaals vragen over te stellen, en om onze zorgen uit te spreken over de toekomst van de Feiko, dat kon nog net in de laatste vergadering van deze raad. Het antwoord mag u al wel duidelijk zijn. Zo halsstarrig als deze wethouder is in haar mening over de peuterspeelzalen, zo vast is ook de PvdA in haar mening dat er destijds niet goed is omgegaan met de opmerkingen van de PvdA waar het de toekomstvisie van de Feiko betreft.

En als de Groen Links wethouder meent de PvdA luie en goedkope politiek te moeten verwijten omdat ze alleen voor de verkiezingen met dit onderwerp op de proppen komt, maakt mij wel duidelijk dat er wel gehoord is maar niet geluisterd in de afgelopen 4 jaar.

Tot slot de opmerking in ons verkiezingsprogramma, over krimpbestendigheid.

Het gebouw de Groenling, in onze ogen een pracht school die als voorbeeld kan dienen voor vele Gemeentes die nog een nieuwe school moeten bouwen, met 4 soorten onderwijs, basis, peuter, christelijk en katholiek,  is zo gebouwd dat er een grote mate van flexibiliteit is in haar gebruik.

Wanneer de ene school minder en de ander meer klassen nodig zou zijn vanwege krimp of groei dan kan dit nu zonder grote gevolgen voor het onderwijs gerealiseerd worden door simpel te schuiven met lokalen. Hier is visie juist wel goed toegepast, en daar heeft de PvdA graag mede aan de basis gestaan.

Henk Busemann

Fractievoorzitter PvdA

Waar ben je naar op zoek?