Werk en zorg

Werk en zorg

Werk dat past bij je capaciteiten, kennis en kunde. Hierdoor kun je onderdeel zijn van een bedrijf en je eigen netwerk vergroten. De PvdA Pekela zet hier actief op in. Wanneer mensen hun baan verliezen en ook als ze al langer werkloos zijn of in de bijstand raken wil de PvdA Pekela actief helpen bij het vinden van werk. Vanuit de mogelijkheden van mensen kijken we naar de aansluiting op de arbeidsmarkt en wat er nodig is om  die aansluiting te verbeteren.

Wij willen dat mensen vanuit een uitkering gestimuleerd worden erop vooruit te gaan als zij vanuit die uitkering gaan werken. In de huidige regelgeving gaan mensen er dan vaak juist niet op vooruit, dat noemt men de armoedeval. We gaan op zoek naar manieren waarop we voor mensen de armoedeval kunnen voorkomen en hoe ze daarbij te ondersteunen. Stages, extra scholing en onbetaalde arbeid kunnen vormen van ondersteuning zijn die mensen verder helpen. Daarmee voorkomen we dat als mensen tijdelijk zonder werk komen te zitten ze langdurig in een uitkering blijven.

De gemeente is er sinds een aantal jaren verantwoordelijk voor dat alle inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving, ook wanneer zij zorg, begeleiding en hulp nodig hebben. De WMO. Voor een kleine groep jongeren en ouderen is meer zorg nodig en soms veel meer zorg. In de afgelopen jaren hebben we ervaring opgedaan met de verantwoordelijkheid voor deze zorg. De inbedding van de praktische gezinsondersteuning is hier een goed voorbeeld van.

Ook wil de PvdA ondersteuning bieden aan het lokaal preventieakkoord Pekela als doel gezondheid en vitaliteit. Daarnaast wil de PvdA nog meer maatwerk bieden voor de inwoners als het gaat om de ziektekostenverzekering.

We vinden het belangrijk dat ouderen en gehandicapten langer in hun vertrouwde omgeving moeten kunnen blijven wonen. Vaak is dat prettiger voor hen en hun naasten. Familie, buren en vrienden zijn vaak bereid ergens mee te helpen en daar waar nodig is er professionele hulp. Wanneer we professionele zorg inzetten moet dat ingebed zijn in een goed welzijnsaanbod dat de normale samenleving ondersteunt. In een actieve buurt waarin mensen omzien naar elkaar, kunnen ouderen zichzelf langer redden. Eenzaamheid wordt door contact in de buurt voorkomen of verzacht. In een actieve samenleving waarin ouders letten op hun kinderen en kinderen mee doen aan sport en cultuur gaat het beter met die kinderen.

Met de meeste kinderen gaat het goed, maar ongeveer één op de twintig kinderen heeft zorg nodig die verder gaat dan normaal. Als er zorg geboden wordt moet die zorg gericht zijn op bieden van perspectieven voor het kind (en het gezin) dat in de knel zit. Het budget voor zorg is belangrijk, maar de discussie over geld komt op de tweede plek. Eerst komt de inhoud en daarvoor werken we samen met de professionals. Samen met huisartsen, gecertificeerde instellingen en vooral met de jeugdige en het gezin wordt gekeken naar de beste situatie. Ons beleid is een van positieve jeugdbeleid.

We kiezen er ook voor om jeugdigen na hun 18de niet ineens in de steek te laten als ze hulp ontvingen als kind. Vanaf hun 17de wordt samengewerkt aan een zorgvuldige overgang naar zelfstandigheid of naar blijvende zorg en ondersteuning. Zo nodig loopt de jeugdzorg langer door.