23 februari 2024

De politieke balans van Nineke Kupers

Een jaar raadslid!

Bijna een jaar geleden, op 7 maart 2023 is het een jaar geleden dat ik geïnstalleerd werd in de gemeenteraad van Pekela. Nu is het tijd om eens de balans op te maken: wat heeft de raad het afgelopen jaar gedaan en vooral: hoe ging het?

Ondanks het feit dat ik toch al geregeld op de publieke tribune de raadsvergaderingen had bijgewoond, was het toch wel wennen! Het formele karakter van de vergaderingen is een manier van communiceren die ik niet gewend was. Ik ben meestal nogal direct. Al snel zag ik ook de voordelen. Alles wat gesproken wordt is op deze manier weloverwogen. Gelukkig is de formele toon buiten de vergaderingen ver te zoeken. Ook al staan we in de raadsvergaderingen soms tegenover elkaar, buiten de vergaderingen is de sfeer ontspannen.

Nadat in 2021 de Kompanjie opgehouden is te bestaan komen de ambtenaren steeds meer richting Pekela. Dit betekent korte lijnen en dit zal in de nabije toekomst ook zeker gaan leiden tot een betere communicatie met de Pekelders.

We zijn in januari van dit jaar gestart met het vergaderen volgens de BOB structuur. Dit vergadermodel houdt in dat ieder onderwerp 3 keer behandeld wordt, namelijk volgens: Beeldvorming – Oordeelsvorming – Besluitvorming

Fase 1: Beeldvorming

Raadsleden gebruiken een beeldvormende vergadering om zich tijdig (vooraf) te laten informeren over actuele onderwerpen. Hiertoe gaat de raad in gesprek met deskundigen, instellingen, inwoners e.d. Het kan zijn dat raadsleden alleen op de hoogte worden gebracht over een onderwerp. In dat geval volgt er op een later moment geen oordeels- of besluitvorming plaats.

Fase 2: Oordeelsvorming

Inwoners, bedrijven en instanties kunnen over agendapunten op de raadsagenda in gesprek met de raadsleden tijdens het raadscafé. Dit raadscafé vindt een week voor de raadsvergadering plaats. Daardoor kunnen de raadsleden de inbreng betrekken bij de oordeelsvorming. Tijdens dit gedeelte van de raadsvergadering gaan de raadsleden debatteren over de onderwerpen die op de agenda staan. Zij geven hun mening en reageren op elkaar. Daarna geven de raadsleden aan of zij een agendapunt naar de besluitvorming willen.

Fase 3: Besluitvorming

In deze fase neemt de gemeenteraad een besluit. Dit gebeurt nadat alle informatie verzameld is. Er worden besluiten genomen over:

– raadsvoorstellen van het college van burgemeester en wethouders;
– amendementen: voorstellen om een voorgesteld besluit aan te passen;
– moties: In de motie wordt een wens, verzoek of opdracht aan het college gegeven;
– initiatiefvoorstellen: voorstellen die door de raad zelf zijn opgesteld en uitgewerkt.

Het lijkt erop dat het debat milder wordt. De coalitie en oppositie kunnen zo veel beter samenwerken. De duur van de vergaderingen is nog wel een punt. Het is al twee keer voorgekomen dat we rond middernacht afsloten!

Er komen dit jaar grote onderwerpen aan bod, die we in gezamenlijkheid het hoofd zullen bieden. Gelukkig kunnen we in de fractievergaderingen ons goed voorbereiden. De commissieleden Klaas-Jan Hulsebos en Wubbe Heidekamp kunnen zo ook goed meedenken. Mocht het nodig zijn dat zij in moeten vallen voor Henry of mijzelf, dan zijn ze goed ingevoerd.

De tijd die je erin moet steken is trouwens niet mis. Met alleen al alle stukken lezen ben ik uren per week kwijt. Daarbovenop komen nog de raadsvergaderingen zelf, standpuntbepaling in onze eigen fractievergaderingen, regionale vergaderingen en oriëntatiebezoeken.

Met andere woorden heel leuk en interessant, maar zeker niet op je dooie akkertje te doen. Maar het geeft voldoening om, samen met Henry Gerdes en betrokken PvdA-ers, iets voor de gemeente Pekela te kunnen doen!

Nineke Kupers