Henry Gerdes tegen de Pekelders: “pak de handschoen op!”

5 april 2024

Anderhalve week geleden kreeg ik op Facebook een herinnering van een bericht dat we de inwoners bedanken voor het stemmen op de PvdA tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Dat was een bericht van 2 jaar geleden, hetgeen nog eens pijnlijk duidelijk maakte hoe snel de tijd gaat. We zitten alweer halverwege de rit. De afgelopen 2 jaar is het nodige gebeurd. Ik had bijvoorbeeld niet kunnen voorzien dat er landelijk zo snel een innige samenwerking met Groen Links tot stand zou komen. Om eerlijk te zijn, was ik er in het begin geen voorstander van, maar ben inmiddels tot het inzicht gekomen dat dit een ontwikkeling is die nodig is en niet te stoppen. Mijns inziens zou de SP zich hier ook bij moeten voegen, om als links een vuist te kunnen maken.

Dat is allemaal landelijk en toch een beetje ver van Pekel show. Zelf hebben we ook te maken met de nodige uitdagingen. Een drukke, en soms te drukke raadsagenda waarbij belangrijke onderwerpen voorbij komen. Op de socials wordt vaak over de raad en de gemeente gesproken, maar niet met ons. Ik nodig u als lezer dan ook uit om een raadsvergadering of fractievergadering bij te wonen. Uw hulp is welkom en als je een verandering tot stand wilt brengen, zul je daar wel iets voor moeten doen.

De bruggen en het gemeentehuis zijn natuurlijk grote en belangrijke dossiers waarin inmiddels de nodige ontwikkelingen zijn geweest. Raadsbreed hebben wij in het bruggendossier de nodige stappen gezet, maar we zijn er nog niet. Over het gemeentehuis is ook de nodige discussie, maar mijns inziens moet die wel zuiver en op juiste gronden worden gevoerd. De ambtenaren van de gemeente Pekela hebben dezelfde rechten als alle andere werknemers en we moeten ze dan ook koesteren. Bij een leegloop van de medewerkers zijn we nog verder van huis. De noodzaak van een nieuw gemeentehuis is een gegeven. De omvang en de kosten een discussie. Een discussie die we de komende periode voortzetten.

Datzelfde geldt ook voor Nij Begun en het inlossen van de ereschuld. De komende periode is er zo veel doen, en ik wil u dan ook oproepen om de handschoen op te pakken om een bijdrage te leveren aan een nog mooier en beter Pekela.

Gr. Henry Gerdes, fractievoorzitter PvdA-Pekela

y