Door Jan Vos op 10 februari 2014

Wij gaan de Dierenweide in Nieuwe Pekela een handje helpen.

Elk jaar kiest onze voorzitter een activiteit uit op de site van NLdoet (21 en 22 maart a.s.), de grootste vrijwilligersactie in Nederland. Dit keer zullen we  de Dierenweide in Nieuwe Pekela een handje helpen. Waarmee? Tja, dat ligt er nog aan. We gaan wat doen, en hopelijk is het dat wat het bestuur van de Dierenweide het liefst uitgevoerd wil zien.

Het bestuur van de Dierenweide heeft een tijd terug  op het Gemeentehuis  verzocht om financiële  hulp. De  28 bomen in de weide moeten met spoed beter beschermd worden  tegen het aanknagen van de loslopende dieren aldaar.  De huidige beschermconstructie is oud, kapot en niet meer te herstellen. De beesten vinden de schors van bomen heerlijk, maar dat betekent wel dat de bomen zonder schors het niet zullen redden en het loodje leggen.

Omdat er geen reactie kwam van de wethouders (Mw. Duit zou het doorspelen aan de heer van Mannekes) vroeg het bestuur van de Dierenweide de PvdA om navraag naar deze zaak te doen.

Onze fractieleider Henk Busemann diende o.a. hierover een schriftelijke vraag in. Wethouder van Mannekes kon toen gelijk al meedelen dat hij graag met De Dierenweide om de tafel wilde. Het bestuur pakte dat onmiddelijk op en zat de volgende dag al aan tafel. Dat lijkt dus zeer positief.

Als de wethouder over de brug komt voor de materiaalkosten, dan kunnen wij en de vrijwilligers van de Dierenweide dit project 22 maart a.s. netjes in orde maken.  De  Gemeente bespaart dan flink op de montagekosten en 28 bomen redden zal het college graag op haar conto schrijven, toch?

NL Doet

De 10.000 jaarlijkse bezoekers zullen hiermee op een wijze tegemoet worden gekomen zoals het hoort. Wij allen kunnen dan weer jaren probleemloos van de dieren en de bomen genieten.

De kosten van nieuwe boombeschermers kan de Stichting Dierenweide onmogelijk zelf dragen uit de jaarlijkse exploitatiebijdrage van de Gemeente.

Met de bijdrage van NLdoet die de stichting ontvangt,  kunnen in elk geval de meest noodzakelijke bomen worden beschermd. Op 22 maart zullen we dus in elk geval present zijn op de Dierenweide.

Jan Vos

Woont: W.H. Bosgrastraat, Oude Pekela Krijgt energie van: Organiserende, kritische, vindingrijke, oprechte mensen Sterk in: Organiseren, aanjagen, uitdagen. Kan wel is het uitgangspunt. Motto: Weinig gaat vanzelf, maar wat je persé wilt, lukt meestal wel. Levenservaring/loopbaan: Financieel manager/controller diverse bedrijven. Sinds 1996 mede-eigenaar familiebedrijf EkoPlaza (dé biologische supermarkt) in Assen. Vrije tijd: Met de camper

Meer over Jan Vos